Kjun’s Letter on a Special Wednesday

Wed, December 31, 2025

Admin
Site Admin
Answers: 0

Post by Admin »

News
Posted
Wed, December 31, 2025

Hallo iedereen,

Toen ik afgelopen vrijdag “Fundamentals First & 2026 Roadmap” deelde, heb ik niet duidelijk vermeld dat deze in twee delen zou worden uitgebracht.

Deel 2 zal zich richten op onze middellange- en langetermijnvisie en zal functies behandelen die actief worden onderzocht en ontwikkeld via lopend R&D-werk. Dit omvat modding, multiplayer, AI-NPC’s en Canvas Town (samen met de Fate Engine). Houd er rekening mee dat sommige onderdelen kunnen worden aangepast afhankelijk van de voortgang van de ontwikkeling. Elk gebied wordt behandeld door een toegewijd studio­team en we hebben onze teams al uitgebreid om dit werk te ondersteunen en de ontwikkeling in beweging te houden.

Deel 2 wordt deze vrijdag geplaatst.

Deel 1: bevestigde taken die we in 2026 moeten opleveren

Deel 2: middellange- en langetermijnvisie, met functies die actief in R&D zijn

Vandaag is een heel speciale woensdag — daarom post ik op een woensdag.

Dit is een bedankbrief aan jullie allemaal, die 2025 tot het meest bijzondere jaar van mijn leven hebben gemaakt. Er is hier geen ontwikkelupdate — alleen iets persoonlijks.

Dankzij inZOI werd 2025 het jaar waarin ik een nieuwe manier ontdekte om games te maken. Tot nu toe betekende mijn werk meestal intense discussies in vergaderruimtes met teamgenoten, of in mijn eentje op volle snelheid doorgaan tot er eindelijk een idee ontstond. Maar dit jaar heb ik voor het eerst ervaren wat het betekent om samen met spelers een game te bouwen, via voortdurende communicatie — en ik heb echt de waarde en betekenis van dat proces begrepen.

Ik ben opgegroeid in een heel landelijk gebied. Toen ik jong was, had ik zelfs geen schoenen voordat ik naar school ging, dus liep ik vaak op blote voeten rond. Het was stil, leeg en afgelegen — bijna geen mensen. Misschien ben ik daarom nog steeds verlegen en erg introvert, en spreek ik niet snel af, zelfs niet wanneer iemand contact zoekt. Ik had nooit sociale media gebruikt en heb pas onlangs een X-account aangemaakt op aanraden van een vriend. Ik was nooit iemand die van nature “goed in communicatie” was.

Dus voor mij was het doen van interviews voor inZOI, het ontmoeten van zovelen van jullie in persoon, het luisteren naar jullie stemmen en het vervolgens verwerken van die feedback in de game — een enorme verandering.
Het keerpunt kwam tijdens een interview met een bekend influencer-kanaal in Korea. De producer zei iets als:
“Ik heb nog nooit een ontwikkelaar gezien die met zoveel plezier over zijn game praat. Blijf bouwen terwijl je in gesprek blijft met spelers.”

Dat voelde niet als een compliment — het voelde als een suggestie die de manier waarop ik games ontwikkel zou kunnen veranderen. En dat is één van de redenen waarom we voor Early Access hebben gekozen en zijn blijven ontwikkelen zoals we dat nu doen.

Net zoals de persoon die een auto bouwt niet per se de beste bestuurder is, geloof ik dat, hoewel ik deze game heb gemaakt, degenen die hem het diepst beleven — en hem daardoor het meest accuraat begrijpen — jullie zijn, de spelers. Daarom werd Early Access een proces dat mij gelukkiger maakte: samen met jullie de game verbeteren.

Mijn zoon maakt nu ook games en soms praten we over ontwikkelmethodes en het leven van een gameontwikkelaar. De moeilijkste vraag om te beantwoorden is altijd:
“Welk talent heb ik nodig om succesvol te zijn als gameontwikkelaar? Heb ik dat?”
Want het grootste deel van het leven van een gameontwikkelaar staat ver af van succes. Succes komt zelden — maar meestal moet je stilletjes blijven doorlopen door onverschilligheid heen.
Eerlijk gezegd verschillen onze levens in veel opzichten niet zo veel, toch?

Dus kan ik mijn zoon nu dit zeggen:
“Papa is ook geen ontwikkelaar met een speciaal talent. Gameontwikkeling is moeilijk om succesvol in te zijn. Maar als je ervan houdt om games te maken, dan bén je een gameontwikkelaar. Als je ervan houdt, kun je dat pad blijven volgen. Wat je ook doet, doe het op de manier die jij het leukst vindt.”

En na het maken van inZOI ben ik zelfs Early Access gaan aanbevelen:
“Het moeilijkste aan succes is iets vinden (of creëren) waar het publiek echt van houdt. Eén manier om dat antwoord te vinden is via communicatie met spelers. En je moet er ook van genieten om anderen blij te maken met wat je creëert.”

Een weg bewandelen waarvan niemand het juiste antwoord kent is eng en overweldigend. Maar eerder naar de markt gaan en via communicatie met spelers richting ontdekken, hielp me om die onzekerheid niet meer alleen te dragen. Het maakte ontwikkelen weer leuk.

Het grootste geschenk dat jullie mij hebben gegeven is dit:
“Ontwikkelen hoeft niet alleen — het kan samen met spelers.”
Jullie hebben me dat niet alleen verteld — jullie hebben het me laten voelen. En nu kan ik die ervaring zelfs met mijn zoon delen.

Dus oprecht — dank jullie wel.

Iedereen, laat in 2026 alle lasten achter in 2025.
Ik geloof dat elk leven een geschenk is, en dat we leven om de waarde van deze ervaring te begrijpen.
Zet in 2026 één stap richting het leven waar je op hoopt. En als je elke ochtend wanneer je je ogen opent kiest voor “een gelukkig leven”, dan kan geen beproeving je echt ongelukkig maken.
Net als dit jaar — als iets echt voorbestemd is om te gebeuren, dan zal het uiteindelijk zijn weg vinden.

Dank je wel.
K.jun

P.S. Ik wilde een klein geschenk sturen als dank. Ik dacht dat Canvas een plek zou kunnen worden waar ik jullie direct cadeaus kan geven, dus besloot ik het te proberen. Het is een beetje gênant omdat het maar een klein geschenk is — en omdat ik dit snel heb gedaan zonder een speciaal systeem, maak ik me een beetje zorgen of het soepel zal werken. Maar als het goed gaat, zou ik in de toekomst graag meer willen voorbereiden. Ik maak me ook een beetje zorgen dat het betreden van Canvas misschien onhandig aanvoelt.

Image

Warm Nieuwjaarsgeschenk: “Winter Classic” Collectie-items

Winter Classic Nordic Scarf

Winter Classic Knit Gloves

Winter Classic Wish Earmuffs

Download hier : https://canvas.playinzoi.com/ko-KR/crea ... 37-3630000

※ Lees alle Kjun’s Brainstorm-onderwerpen: https://forum.playinzoi.com/t/topic/7762
Image

Join us on Discord

Return to “Kjun's messages”