Exclusieve onthulling: De taal van onze Parafolks

14 april 2023

Alex Massé
admin
Site Admin
Local time: Sat Mar 14, 2026 11:14 am
Answers: 0

Post by admin »

14 april 2023

Hey allemaal!

Andrei hier met groot nieuws! 📣

Zoals jullie weten, hebben we de laatste tijd hard gewerkt aan hoe Paras met elkaar zullen communiceren. Na alle nieuwsgierigheid van jullie kant zijn we erg blij om de gesproken taal van de Parafolks aan jullie voor te stellen: Parli.

🎥⬆️ Bekijk eerst de bovenstaande video voordat je verder leest!

## Over de video

### 🗣 De taal

In Paralives wordt het opbouwen van relaties en het omgaan met andere personages een belangrijk onderdeel van de live-modus. Parli (uitgesproken als “par-lee”) is de gesproken taal die we voor onze Parafolks hebben ontwikkeld. Je hoort deze wanneer je personages met elkaar praten en zich uitdrukken.

### 💬 Gespreksanimaties

Alice heeft veel gespreksinteracties en reactie-animaties gemaakt die we vandaag voor het eerst laten zien. Hierdoor kunnen onze Parafolks gesprekken voeren, vragen stellen, discussiëren, grappen maken, flirten en nog veel meer.

We blijven steeds meer gespreks- en groepsinteracties toevoegen, zodat je personages hun sociale leven volop kunnen beleven.

## 📝 Aanvullende opmerkingen

- De animaties en stemopnames zijn nog in ontwikkeling.
- Voor de video hebben we een “Praat met”-interactie gemaakt om verschillende gespreksanimaties te tonen. Deze is puur bedoeld voor de video; in de game zullen gesprekken anders werken.
- In de Paramaker kun je de stem van je personage selecteren.
- De huidige stemopnames zijn slechts demo’s. De definitieve voice-overs worden later in de ontwikkeling ingesproken door professionele stemacteurs.
- In tegenstelling tot de gesproken taal zal de geschreven taal geen brabbeltaal zijn, zoals we eerder hier en hier hebben laten zien.

---

# Ontwikkeldagboek: Hoe we Parli hebben gemaakt

In de volgende alinea’s lees je hoe deze taal tot stand kwam: van onze doelen en de vele tests tot aan de uiteindelijke keuze.

## 🎯 Onze doelen

Een compleet nieuwe taal bedenken is een flinke uitdaging, zeker omdat we zoiets nog nooit eerder hadden gedaan! We besloten dat de taal:

- Onbegrijpelijke brabbeltaal moest zijn, zodat spelers vrijheid hebben in hun eigen verhalen
- Anders moest zijn dan verzonnen talen uit andere franchises
- Minimalistisch moest zijn, zonder lange of overdreven zinnen (“less is more”)
- Zich moest onderscheiden van Engelse brabbeltaal, maar toch vertrouwd genoeg moest klinken
- Realistisch genoeg moest zijn om in het echte leven te kunnen bestaan
- Niet te gek, maar ook niet te serieus moest zijn — met een goede balans voor een gezellige sfeer

Met deze uitgangspunten zijn we ideeën gaan bedenken.

## 🔉 Onderzoek & tests

In het begin kwamen we met eenvoudige ideeën, zoals het aanpassen van bestaande woorden (bijvoorbeeld Frans verlan, anagrammen of woorden omdraaien), improvisatie-oefeningen uit het theater (zoals letters beperken of alleen klanknabootsingen gebruiken) of het inzetten van universele talen zoals Esperanto en Interlingua.

Naarmate we verder gingen, werden onze ideeën steeds uitgebreider en hebben we onderzocht hoe taalkundigen hun eigen conlangs (verzonnen talen) ontwikkelen: eerst een specifieke klankenset kiezen en daarna allerlei regels maken om die te combineren.

Die aanpak hebben we ook toegepast op sommige van onze ideeën, met erg interessante resultaten. In totaal hebben we meer dan 20 verschillende benaderingen ontwikkeld en ruim 2000 woorden en uitdrukkingen opgenomen. Ook heeft het hele team via een enquête hun mening kunnen geven. De vele waardevolle reacties hielpen ons bij het kiezen van onze favoriet.

We hadden eindeloos kunnen blijven brainstormen en testen… maar het was tijd om een beslissing te nemen.

## 🏆 Onze keuze

Buiten mijn werk om vind ik het leuk om mijn partner aan het lachen te maken door bestaande liedjes te zingen in geïmproviseerde brabbeltaal — meestal om te verbergen dat ik de tekst ben vergeten. Het werkt altijd.

Daarom leek het me leuk om dit als één van onze benaderingen te gebruiken. Ik heb via improvisatie allerlei verzonnen woorden bedacht en een fonetisch alfabet samengesteld op basis van terugkerende klanken in die woorden.

Image

Hier zie je het huidige fonetische alfabet van onze taal.

Zoals je misschien al had geraden, was deze aanpak een favoriet binnen het team en sloot hij het beste aan bij alle eerder genoemde doelen. Daarom hebben we besloten dit als onze taal te kiezen!

Later hebben we extra regels toegevoegd, zoals het beperken van het aantal klinkers tot maximaal twee per woord of het toestaan van twee medeklinkers achter elkaar, om de taal beter herkenbaar te maken.

---

En dat is het verhaal achter Parli! Voor mij persoonlijk was het een avontuur om zonder enige taalkundige achtergrond in dit creatieve proces te duiken. Het was vooral erg leuk om samen met mijn partner de stemopnames in te spreken en ze in de game tot leven te zien komen.

Vind jij dat deze taal goed past bij Paralives? We horen graag wat je ervan vindt.

Heel erg bedankt voor jullie steun!

Buh byyyeee!!! 🎸✨

Andrei

---

Edit – 20 april 2023: Deze post is nu openbaar, voel je vrij om hem te delen!

Tags
[development] [diary]

Return to “🎨 Paralives – De Studio & het Team”