Waarom we Paralives maken

Brief van Alex Massé

Alex Massé
admin
Site Admin
Local time: Sat Mar 14, 2026 12:43 pm
Answers: 0

Post by admin »

Brief van Alex Massé

30 april 2020

Hallo!

Deze week wilden we iets meer over ons delen: wie we zijn en waarom we Paralives maken. Daarom hebben Roxane, Léa en ik elk een stukje geschreven. Hier is het! Zoals altijd: houd de inhoud van deze post voorlopig alleen voor Patrons :)

Alex

Ik begon met gamen toen ik 5 of 6 jaar oud was, op Nintendo-consoles zoals de NES en SNES. Ik was meteen verkocht. We hadden thuis ook heel veel Lego, en ik bracht mijn dagen door met het bouwen van dingen, vooral huizen en ruimteschepen. Daarna herinner ik me nog goed toen we onze eerste computer kregen. Het voelde als magie! Alleen al het ordenen van mijn documenten en afbeeldingen, tekenen in Paint en het spelen van de eenvoudige, vooraf geïnstalleerde Windows 98-spelletjes vond ik geweldig. Door al deze interesses te combineren, was het vanzelfsprekend dat ik erg geïnteresseerd raakte in simulatiespellen zoals The Sims en RollerCoaster Tycoon. Daarom speel ik dit soort games al mijn hele leven, dromend van coole functies die ik er graag aan zou willen toevoegen—als ik dat maar kon.

Op de middelbare school volgde ik een keuzevak programmeren en dat beviel me meteen. Het was toen duidelijk dat ik daar mijn carrière van wilde maken. Tijdens mijn studie bleef ik in mijn vrije tijd kleine videogames maken, waardoor ik enorm veel leerde. Na mijn afstuderen werkte ik ongeveer vijf jaar als programmeur in de game-industrie. Daarna had ik het gevoel dat ik genoeg ervaring en spaargeld had om mijn baan op te zeggen en aan iets eigens te beginnen. Omdat ik altijd al heel veel ideeën voor nieuwe games had, sprak het me enorm aan om mijn eigen project te maken en mijn eigen beslissingen te nemen. Ik koos ervoor om aan een levenssimulatiespel te werken, omdat dit het genre is dat het dichtst bij mijn hart ligt: het laat me mijn creativiteit uiten en er urenlang in verdwalen. En als grote fan van simulatiespellen was het ook heel makkelijk om ideeën voor zo’n game te bedenken! Daarna ontdekte ik dat zóveel mensen, net als ik, geïnteresseerd waren in het concept achter Paralives—het voelde geweldig om te weten dat anderen net zo enthousiast zijn over deze game als ik. Kortom: ik maak Paralives gewoon voor mezelf en voor iedereen die gepassioneerd is over dit soort games! Ik voel me ontzettend gelukkig dat ik dit pad mag bewandelen en enorm dankbaar voor alle steun die jullie ons hebben gegeven!

Ik als kind, al huizen aan het bouwen en werkend aan het allereerste prototype van Paralives!

Roxane

Mijn eerste “game waarin je dingen kon bouwen” was Lego Creator Harry Potter. Het was leuk, maar draaide niet zo goed en had een lage objectlimiet. Uiteindelijk kocht mijn vader, toen ik negen jaar oud was, The Sims Deluxe voor me. Ik kon niet alleen bouwen, maar ook spelen met mijn eigen slimme (nou ja, een beetje) personages. Ik was meteen verslaafd! (Andere voordelen van The Sims: makkelijker om nieuwe personages te maken dan steeds meer Barbies te moeten kopen; en een stuk minder rommel dan klei.)

Wat ik zo leuk vind aan dit genre is dat je je eigen kleine werelden kunt creëren. Allerlei soorten personages maken (en opnieuw maken). Niet alleen huizen bouwen, maar ook openbare ruimtes, werkplekken—alles wat de game toelaat. De ontstane gemeenschap tot leven brengen en kijken waar het allemaal naartoe gaat. Ik weet dat ik lang niet de enige ben die Sims-games gebruikt om verhalen uit te beelden.

Ik ben oorspronkelijk met 3D-modelleren begonnen door het maken van custom content voor The Sims 2. Het eerste aangepaste object dat ik maakte, was een kleinere versie van de dennenboom uit de game—die had ik nodig om mijn huis en tuin zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen. Het is een heel krachtig gevoel om zelf de content te kunnen maken die je wilt. Dat is één van de redenen waarom ik zo blij ben om deel uit te maken van het Paralives-team.

Daarom vind ik flexibiliteit en aanpasbaarheid uiteraard erg belangrijk. Mensen doen van alles in deze games; de ene speelstijl is net zo geldig als de andere. Mijn andere grote focus is ‘diepgang’ in de gameplay: je keuzes moeten ertoe doen, en je parafolk moeten aanvoelen als echte personages. Uiteindelijk draait dit genre om mensen en hun omgeving. Dan kun je ze maar beter interessant maken voor spelers die graag voor god spelen.

Léa

Ik heb altijd graag werelden en personages bedacht; het eerste beroep waar ik van droomde was schrijver. Toen ik klein was, speelde ik de hele dag met Playmobil samen met mijn broer. We creëerden complete steden waarin elke inwoner zijn of haar eigen rol en persoonlijkheid had. Ik begon met simulatiespellen bij The Sims 1, daarna 2, daarna 3, en ook met de geweldige games RollerCoaster Tycoon en Zoo Tycoon. Ik bracht weken door met het spelen van deze games met mijn beste vriendin—tijdens de schoolvakanties zaten we samen aan hetzelfde scherm gekluisterd. Ik heb daar fantastische herinneringen aan!

Image

In 2014 begon ik met streamen op Twitch rond de release van The Sims 4, de game die ik het meest heb gespeeld, en inmiddels bezit ik bijna alle DLC’s en packs. Daarnaast ben ik een grote fan van de Fable- en The Witcher-franchises; ik heb een zwak voor werelden die je de ruimte geven om het verhaal te ‘schrijven’ dat jij wilt creëren.

Ik ontdekte Paralives al heel vroeg via de raam-video en was meteen verkocht. Als artiest sprak het me direct aan dat Paralives een game is waarin je je creativiteit kunt uiten.

Nu ik werk aan het maken van mijn droomgame, wat zou ik eraan willen bijdragen?
Allereerst consistentie in het universum: dorpsbewoners met een achtergrondverhaal, echte persoonlijkheden, rijke lore en geheimen om te ontdekken! Ik zou graag zien dat Paralives zijn eigen plek vindt binnen de wereld van simulatiespellen. Meer dan alleen een game vind ik dat Paralives een fantastisch medium is om te praten over wat we belangrijk vinden en om de verhalen te creëren die we willen vertellen. De eenvoudige graphics geven ons enorm veel vrijheid. Ik ben altijd op zoek naar manieren om het te onderscheiden van andere games en het uniek te maken.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om dit te lezen. Vertel ons in de reacties hoe jullie zijn begonnen met het spelen van levenssimulatiespellen en wat jullie er zo aan waarderen! Ik ben benieuwd :)

Image

Bonus-screenshot van Léa, Roxane en mij in Animal Crossing New Horizons!

Groeten!

Alex

Edit: Deze post is nu openbaar, dus deel hem gerust met iedereen!
Tags

team

Return to “🎨 Paralives – De Studio & het Team”